Nye bokomtaler

30.01.16:  Livet er ingen draum av Ragnhild Halsen

21.11.16:  Sy skog i meg av Linda Opskar

21.05.16:  Bever av Oddbjrn Aardalen

21.03.16:  Epos Forlag 3 bker

07.01.16:  Kjrlighetstapene av Steinar Opstad

17.11.15 : Lrdagsdikt av Per Larsen

21/11-15: Ingen av oss er borte av Kjell Ivar Sandvik

                  Forrige/ Tidligere omtaler

Besk bloggen min her(om meg/av meg):  http://janinsoren.blogg.no

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------



 

LIVET er ingen draum - Eller:
No kviler du bak/ augeloka mine

Ragnhild Halsen debuterer med boka, "Livet er ingen draum"
utgitt p Publica bok, hsten 2016. 

Ragnhild Halsen (f. 1966) bor i Volda p Sunnmre.
Hun har bibliotekutdannelse og arbeider som spesialbibliotekar ved Hgskulen i Volda.
Diktene i denne diktboka har ikke nummererte eller p annen mte markerte avd. Boka har flere blanksider (5)som kan virke som skiller i samlingen, i tillegg er boka vakkert illustrert 
av Marit Digernes, som p sitt beste utfyller diktene, ved et par tilfeller rynker man p nesa over (litt vel mange?) hjerter og sol, men jeg er en gammel gubbe, og leser ergo som en. Illustrasjonene er uansett herlige, treffende, og utfyllende.

Fr jeg leste denne samlingen leste jeg forlagets omtale av den samme boka - "Livet er forunderleg. Kvardag, tankar og kjensler gr hand i hand, vevde saman i eit innvikla og fasinerande mnster.Bli med p ei reise i ord og bilete gjennom liv og draum, ei ferd der berre fantasien grenser." Og ble ikke veldig imponert over forlagets,nrmest intetsigende omtale, men heldigvis boka er s mye mer, og bedre enn den"vaskeseddelen".forlaget byr p.

Ragnhild Halsen begynner sin debutbok ved solsnu, en midsommernatt...den man ikkje skal sova bort, etc.:


Sommarnatta har slutta
vekkje meg
Eg sovnar ikkje fr det
er for seint
leggje seg

*
Det forsetter med dikt, som skyggedanser, side etter side - snakker diktene "lengt" og savn, som her:

 

Mista kysset ditt
fr eg fekk det
Ville sove med deg
No kviler du bak
augeloka mine

 

DIKT SOM SITTER OG KLAPPER KATTEN


Halsens univers er fylt med speil,  skygger, luftspeilinger, og drmmer: 
Alts ikke tingene selv, men deres stedfortredere - gjenspeilingene.
Selv tankene omskrives "Skuggetankane/ bur i mrket..."
Drmmene i disse diktene
er mer hverdagslige, enn storsltte, likevel skrevet med stor presisjon; varhet, skjrhet, som her:

*

Kvardagsdraum

Draumen min
er berre deg
Og ein stol
der eg kan sitje
og klappe katten

 

(ill. til "Kvardagsdraum", s.52
av Marit Digernes)

*
Her er ikke bare kjrlighetserklringer, og lengsler, og hp, men pessimismen, og skepsisen, angeren, har ogs sin plass, sine egne dikt:


Anger

D du mtte meg
sg eg berre
kven du ikkje var
No er det haust
og eg angrar
framleis

Og ikke minst den godt uttrykte, nostalgien - som i dette lille diktet:

Nostalgi


Saknar nokre gonger
avtrykket av 
skitne barnehender
p den kvite drkarmen

*

Eller i dette, som mulig er samlingens sterkeste:

Ser du
det stille barnet?
Det triste draget
i ansiktet
S mykje
uleikt leik

 

GJENGLEMTE STJERNESKUDD


 
Noen av diktene synes koke suppe p en spiker; utg.punktet er noe tynt, og suppa blir noe fattig p smak og gode bilder.eks. diktene: Skuggedans, A4, Spiren, Taktlaus, Uvisse, for nevne et par, og kunne ved en mer kritisk redaksjon, fra forlagets side, vrt utelatt.
Et par av diktene hilser til John(Lennon), og Jim(Morrison), og det liker man, og jeg kom jeg til tenke p en samling jeg leste for kort tid siden; den svenske forfatteren Bodil Malmsten fra "I Landet utan lov", 1991: "Faxa mig ett nytt liv mamma / No one here gets out alive"(Ogs en allusjon til Jim Morrison - the Doors) - Ragnhild Halsen, dikter det slik, tilsynelatende enkelt, men her kan man lese inn livets mange sider, og "draumar":

Jim og eg

Drymer at Jim str i dra
Musikken er ikkje over
sjl om sommarfuglen
skrik

*

Og skrik, og stjerneskudd finnes det flere av i denne boka...En rekke steder:, som f.eks. her:


Inst i den aller minste
regndropen
fann eg eit attglymt
stjerneskot

*
Poesien gir ord, til tanker, og ting, prosaen ikke trodde, sprket var i stand
til kunne utrykke. Chileneren Huidobro sa det slik i et dikt: "Hvorfor lovprise rosen, poeter/ La den heller blomstre i diktet."
Jeg leser denne diktboka som en bok hvor flere sprkroser har blomstret i en rekke av diktene.

 

DIKTE OSS OPP


Her er f metaforer, og/eller similer, og nr den retorikken er valgt, fr vi linjer som:
sommarvind av lukke...
Smeltar som sukker...
flyte som stille sommarregn...
i lyset av ein engel...
Halsens foretrukne "metode" er heller underfundig humor(og alvor), sterke sistelinjer, punchlinere.

Dette er "kvardagsdikt" som ikke forlanger mer av leseren enn at han/hun skal ta til seg litt
hverdag, litt visdom, litt smil, og tvil, drmme med...dikte diktene videre, slik god poesi inviterer til.
N er ikke disse diktene mlt med mormors "mleband",eller andres enn mine egne -  men drmmene her
kan vre like mye Vindtorns, som f.eks. Hauges:
"Den boka jeg aldri kan skrive, men helst ville kunne, det er den jeg bare har drmt"(Triztan Vindtorn)
Tittelen er LIVET ER INGEN DRAUM, om det var sprsmlet, lar jeg Halsen f siste ordet i den saken, med diktet

LIV OG DRAUM

Om du ikkje kjem
til meg snart
vert eg nydd til
dikte oss opp

"Livet er ingen draum", er er en mer enn grei diktdebut. Likevel boka har sine svakheter, som nevnt - men oppsummert, og talt opp; Ragnhild Halsens "Livet er en draum",(Publica forlag, 2016) er en god debut.
Jeg ser fram til flere dikt signert debutanten Ragnhild Halsen.

Konklusjon: Mange av disse diktene, pner drer, inn til atelierer jeg har vrt fr, men bildene p veggen fremstr nye, og spennende, stort sett, og om pekefingeren skal f siste ordet ville jeg helst sett diktene uten (over)styrende titler - eller titler som virker som en undvendige "retningsvisere" for tekstene, men det er en redaksjonell innvending mot samlingen som samling, og ikke mot diktene som dikt. Jeg leser gjerne denne samlingen igjen - og illustrasjonene snakker ogs med diktenes stemme, svel som sin egen - og utvider diktuniverset, og undringen! Anbefaler flere  titte nrmere p dette nye forfatterskapet.



lest av Jan I.Srensen, jula, 2016

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------



 

Mor er nynnen. Far tler ikke klynk.
Alts: Jeg er jamre. Stille lunge

En lesning av Linda Opskar sin debutbok: Sy skog i meg, tenn fakler overalt  - Publica forlag 2016

Det sies man kan ta pulsen p et forfatterskap med den frste setningen i den frste boka.
Dette forfatterskapet pner med at "Ikke en natt er lik den neste", og om denne boka er en natt, er den ulik det meste jeg har lest. Det er en god start.
Vi fr 86 dikt, alle titlet, og de er fordelt p 6. avdelinger, eller deler.
Det starter i en inngang, prolog, med tittelen:" Fordi jeg skriver, er jeg"
Etter frste raske gjennomlesning sitter jeg igjen med inntrykk av at som poet er Opskar ikke redd det enkle aka "det gjenkjennelige", eller det som grenser til naivitet. Hun vger uttrykke(og evner) det skjre, nakne, srbare, uten at det blir klisjeer. Diktene omskriver bde det vre barn, ha en mor og far, og vre mor, til et barn uten en far, med videre p reisen. Og hvordan poesien kan vre et lys i mrket inn til barnesinnet.
Boken uttrykker sledes ogs hp, og takknemlighet. 

 

- hun er glass p smertebroens vinge - 

 

Det jeg ville holde fast

Nr musikken stopper 
opp inni deg
og alt du engang var
blir borte
da trenger jeg en tone
gjemme deg i
(fra Del 1 - Avskjeder)

*

Avdeling, eller del 2, har tittel Sorgfase. Her mter vi Konkyliebarnet, i sitt Konkylierom. Konkyliebarnet er datter. Hun har revet av seg rene. Vil ikke hre. Vil ikke tro at  far ikke lenger er til stede. En far, som vget fly, fra det fjellet de sammen skulle bestige...En far, som aldri skal komme tilbake. Aldri. Da er det viktig minnes. Sette ord p, og jeg leser Opskar slik. Hun makter nettopp dette skjre, nrmest umulige.
Dette er rett og slett sterkt. Troverdig. Presist i sine overdrivelser, som i sine underdrivelser.
Jeg-et gr p t, er ingen ballettdanser, men m n inn til Konkyliebarnet, og prver n fram med bl.a. smil, og (sam)latter:

Konkyliebarnets reise

Vi danner et hjem. Ny grunnmur. Ny verden uten en far.
Hun stenger meg ute fra rommet. P de tyngste dagene.

Jeg prver slukker brannen i stillhet. Jeg er 
ingen ballettdanser. For tung benbygning
Og drlig balanse. Jeg nsker at jeg kunne 
det. G p t for konkyliebarnet mitt. 

Neste dag er vi latter og spk. Verden henger opp 
ned, og jeg glemmer at trne har en funksjon

*

I neste del, Del 3, (Berringer) mter vi

Diktbokas tittel, slik:

 

Om forlatelse


Jeg kjemper
byer hodet

uten glede
ville hjertet bl

sy skog i meg
tenn fakler overalt

*

Jeg leser dette som et dikt-jeg byd i sorg, og som ikke ser noen annen utvei enn ta med seg lyset videre.
For livet m g videre.

Noen av livets trblete, tunge dager av svarte fugler mter vi flere steder i boka, 
jeg liker denne samlingen nr den uttrykker smerten/savnet slik:


Pendel

Hun reiser barnet
opp fra stv 
lar det blafre alene til
den sorte fuglen flyr 
hun er glass p
smertebroens vinge
(fra Del 4 - Noens barndom)

*

- Jeg er jamre. Stille lunge -

Hver ny morgen

vil jeg huske hvor vakkert
det er vkne
hvor dyrebart
hvert pust av liv er
(fra Del 6 - Innsyn og utsikt)

*

Slik uttrykker bokas nest siste dikt, nettopp det tidligere nevnte: 

sy skog i meg/ tenn fakler overalt...Gi meg styrke og hp.

Titlene p diktene er spennende, og i de fleste tilfeller tilfrer de, mer enn de tilslrer, eller direkte avslrer.
Men noen ganger ville jeg kanskje heller lest diktet uten tittel. Men dette er i hovedsak ingen innvending.
Hva jeg heller stusser ved er at noen(f) av diktene er p nynorsk, uten at jeg helt forstr hvorfor to mlfre har vrt pkrevd. Men trykket bok er trykket bok.
Titlene uttrykkes f.eks. slik:
En tomme for meg, Jeg holder et siste punktum, Nrmere enn noe, innerst er stille, Inni meg en barndom, Jeg merker deg taushet, Bortebarnet i silhuetthagen, I noens hender er natthavet grtt... S leser jeg om igjen: "I munnen har jeg kvine"
Jeg avslutter nettopp med sistnevnte:

I munnen har jeg kvine


Mor er nynnen

nr lille vrenger 
svelget og ikke
stopper tute

far tler ikke klynk

jeg har gjemt meg
i kottet 
hikster mrket 
om forsmmelsen

haspen gr i ls utenfor 

jeg er jamre 
stille lunge

*

Kanskje kunne noen av tekstene vrt utelatt, andre bearbeidet annerledes, balansert bedre, men flertallet av diktene holder ml, og noen er virkelig bra.
Alt i alt er dette en flott debut.
Bok nummer 2 er herved bestilt!

 

 

 

 

******

 

Alm | Media forlag-2016



 

 

Om du er poet utan bustad kan du nr som helst flytte inn, sa beveren.
Eller: la oss tale litt med hverandre p ypsedropesprket

 


En lesning av Oddbjrn Aardalens siste diktbok "Bever" (Alm | Media forlag -2016)

noko med skog gjere

Oddbjrn Aardalen er pensjonist, og tidligere fylkesskogmester i biologiske fag for Fylkesmannen i Vest- Agder. I sin 6. diktsamling, nrmer Oddbjrn Aardalen(OAa) seg igjen skogen, og beveren spesielt, med kritisk poetisk blikk. Kvist p kvist av dikt, bygges en demning av en diktsamling, som i stor grad innfrir forventingene etter hans forrige diktbok"Seljeflyteprinsippet".(Alm |Media forlag - 2015) Her er fine nostalgiske tilbakeblikk, nre kjrlighetserklring til kone, barn, foreldre, og forfedre, og mdre kanskje speselt.
Humoren er mer dempet her enn i nevnte "Seljeflyteprinsippet", eller i det minste ikke like penbar, og tilgjengelig.

 

Du

Du, 
hanka utan kopp
som bed meg drikke.


Tilsynelatende morsomt, men jeg leser inn et savn her, for OAa er ikke bare morsom, eller oppfinnsom - her er ogs sre og alvorlige tekster
som i diktet "Avskil", eller her:


Rynsle

Kven eg er
har eg aldri forsttt
men etter kvart
har eg blitt fortruleg med
at grunnen til at eg er her
har noko med skog gjere

 

Hpet nedbygd av uvisse skal reise seg igjen

Diktene i denne samlingen blir aldri sentimentale, eller selvmedlidende. 
Her er varme og klokskap, mye klokskap, og igjen mye varme, og nostalgi: 

 

Eplet

Eplet 
smakar raudt
smakar lipper
smakar tunge, eplet

smakar hausten 1959
srsida la hos morfar,

du og eg, dei kalde
mnestrlane og hunden

som gydde langt borte.

Leksikalsk: Smyle, flerrig art i gressfamilien. 20-70 cm hyt toppgress med trdsmale, myke blad og grnn til rdlig topp med toblomstrede smaks. 
Eller som naturlyrikeren Aardalen har poetisert det.

Som smylestret

Hpet
nedbygd av uvisse
skal reise seg igjen

som smylestret
nedbygd av juliregn
reiser seg igjen

nr morgonsola kysser det
p panna.


Det er nrliggende se litt nrmere p det naturlyriske, da Aardalen skriver mye natur, trr, blader, gress, ja, og alts f.eks. bevere, 
 Litteraturviteren Henning Howlid Wrp, som skrev en doktoravhandling om emnet i 1996, samme r som Szymborska ble tildelt nobelprisen, har sagt det slik:
"Naturlyrikk er ikke natur, men er refleksjoner over den fysiske virkeligheten og menneskets plassering i verden. Det blir derfor ogs selve menneskets egenforstelse naturlyrikken ofte dreier seg om, ikke bare i eksistensiell, men ogs i sosial forstand ? utkikkspunktet er alltid fra et sted i kulturen. For naturen vet neppe hva et landskap er."

Ikkje la deg lure

I dette forfatterskapet presenteres en rekke metadikt, eller poetikker.

Poesi

Som skapt for poesi
dette underlege livet

til orda mine
nr eg teier.


Vi fr et slags poetisk credo her ogs: 


Mellom hegg og syrin


Eg skriv hegg
eg skriv syrin

hadde eg vore
ein stor poet

skulle eg ha skrive
alt som er i mellom

 

Og videre, i dette vakre diktet, som bde sier noen om poesiens barndom,
vesen, og takknemlighet. (notat: Aardalen har skrevet dagbker fra han var 9 r gammel)

 

Fragment av en barndom

Eg blei dypt i sevje.
Tri bevere var faddarar.
Dpskjolen eit fiskegarn.
Eg skreik som ein lom
i lg flukt over Knipetjnn.

Ein tuve med filtsigdmose.
var fyrste poesiboka mi.
Eg las helst nr kyrne jorta.
Mor blanda stjernestv i melet.
Dei vakraste orda hennar kom fr augo

 

La oss gi ordet igjen til beveren -  her et jeg ikke helt falt for, men alts:

 

Straum

Ein straumfrande bever
og midt i straumen
ei jorda osp

 

Da er han noe morsommere og mer original her:

 

Varsellyd

Beveren har ein varsellyd
seier frken K

om du tek meg p brystene
kjem han til daske halen

kraftig i vannet


Noe av det fineste ved Aardalens forfatterskap(6 diktbker) er kombinasjonen av humor, sylskarp observasjon, men ogs en intens innlevelse i de sm tingene som omgir oss, og som kanskje bare en lyriker kan se, en god lyriker:

Frst et par haiku dikt:

Fosforkvitt

Sola knyter opp
det fosforkvite bandet
kring Bomtresen

:

Mars

Ospeliene
marsskogens
nakne hjarte.

Jeg runder av med dette diktet, som sier litt om dette "alt som er i mellom"


Ikkje la deg lure

av lauvtrea

dei gjeng ikkje vinteren 
nakne i mte

mellom barken og veden
er ein lyndom

lik ein draum
som har sndd ned.

Dette er en god diktbok. Hydepunktene er mange, fra poeten som bare vil "vere eit lgt fjell, som ingen bryr seg om, vere p frenamn med bier, blomar og grftekantar." Beskjedne, lavmlte ord, fra en dikter, og en diktbok som trekker et langt smylestr!

Boka er dertil flott designet, og smakfullt innbundet. Anbefales!


lest og omtalt av Jan I.Srensen 27/9-16.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Epos Forlag



 

Tankefriheten m forsvares hver dag av oppreiste mennesker.Eller: hva Som ville ha sagt, helst:

jeg sitter med tre tynne bker foran meg. 2 diktbker, og en samling av alle ting; Geoglyfer.
Dikterisk behandler de svrt ulike emner. Det er ogs vanskelig finne likhetspunkter i poetikken disse tekstene har oppsttt fra.
De har det til felles at de er utgitt p Epos forlag, i perioden 2014-2015. De har ogs det til felles at de har oppsttt i det rike og levende kultur og litteraturmiljet i Vestfoldbyene Sandefjord, og Larvik.
Det er Aage Andersen som er forlegger for Epos forlag.


Bkene jeg har lest er:
⦁    Aage Andersen " Som lper" - Geoglyfer 1 - (2014)
⦁    Jann Rygh Sivertsen " Smaken av regn fr drper faller"(2015)
⦁    Alina Gundersen " Under huden"(2015)

(1)

Prosopopeia, eller dette som har kommet Som langsomt for re.
SOM LPER
-  Geoglyfer 1 av Aage Andersen


Aage Andersen(f. 1951) har gitt ut lyrikk, romaner, en fagbok, og et "historisk spel"
P side 7 i hans samling "Som lper" finner jeg et slags kompass for denne litt fremmede topografien:

"Jeg vil se Verden
se Verden med mine egne yne, vil jeg se den
sier han som er hun - sier hun som er den
sier den som er det -  sier de som er deg
sier du som er du
sier ingen ... sier noen ... sier alle
som er Som
Jeg vil se Verden sier Som
Se den ... som ... jegsom
Som"


Viktor Sklovskij lanserer i "Kunsten som Grep" (1916) begrepet underliggjring. Som et viktig retorisk grep i poesien. Senere adoptert av Brecht(Verfremdung) - Det dreier seg om se noe velkjent, med nye yne. Dette gr igjennom boka som en rd trd; skiftet av betrakter- ststed.(Point of view)
Tittelteksten "Som lper" lper slik: 

"Hva er det med Som?
Det som rrer ved og driver Som- gjelder alle.
Vi kan snakke det bort.
Og vi kan leve det bort ved fortrenge valgfriheten.
Men hinnen som skiller oss fra et mte med oss selv
kan bare brytes med ubehag - og ved frivillig oppske
det ugitte, det uventede og det uforutsigbare.
Krabbementaliteten erobrer hver dag nye territorier.
Tankefriheten m forsvares hver dag
av oppreiste mennesker."


se, verden med nye yne, som nevnt, eller som Som her, uten briller:


"... det er svrt lenge siden 
Som tok av seg brillene
for se
s langt
yet kan se."


Denne samlingene geoglyfer, har etterlatt noen gullkornsirkler i minnet. Jeg likte denne boka, svrt godt.
Og jeg liker denne avrundingen:
"og

det som,
Som n skal berette,
har kommet Som langsomt for re
for Som har jo en ikke sett det med egne yne!"

Selv om denne samlingen ligner en samling av dikt, ligner det samtidig s lite annet man har lest( jodda assosiasjoner til  "Sirkel, sirkel, boken om prins Adrians reise" av Jan Erik Vold(1979) og "En som het En" av Annie Riis(2010), kan melde seg, men dette er minst like friskt, originalt, annerledes som nevnte. Endelig en samling geoglyfer som ufordrer noen hervrende genre. Og det er bra.(" Geoglyf er en stor figur eller tegning p bakken. Den er markert med linjer og flater dannet av steiner, grus, jordhauger og liknende eller ved fjerne eller erstatte overflaten med materialer av annen farge." - Wikipedia)
Jeg innser det n - jeg m lese denne samlingen igjen. Som seg hr eller siden, og ta av meg brillene fr jeg leser.

(2)

Disse teksters "jeg", eller forskjellene p skrive lyrikk p 400-tallet versus i dag.
SMAKEN AV REGN FR DRPER FALLER
av Jann Rygh Sivertsen

Jann Rygh Sivertsen(f. 1973) har gitt ut to diktbker, den frste "Insomniasanger" kom i 2012, p LIV-forlag. Den andre, som her skal leses er: " Smaken av regn fr drper faller"
JRH er lyktestolpenes dikter, han henter ogs sitt sprk fra mytologier, og krysser gjerne grenser for tid og sted. S ogs i denne samlingen. Her er to Hovepersoner et "dikt-jeg", og et "dikt-han"; den ene er en romersk adelsmann fra 400-tallet, og dertil poet, den andre er en "ntidsbetrakter" en "svngjenger, som gr gjennom gater asfaltert med dde drmmer..."
Diktene skriver om sentrallyriske emner som kjrlighet, eller ikke-kjrlighet, vann, gress og stein, gater, asfalt:

" Det er vann i ham
som husker det frste regnet
det er gress i ham
som husker den solvarme moldjorda
det er stein i ham
som husker de frste fjellene
han m ikke glemme huske"


Her er det "Han" som beskrives. Under fanen " En manns ntidsbetraktninger"

Under fanen "Nedtegnelser fra en romersk adelsmann og poet" mter vi samlingens romerske adelsmann og poet, som gjennom dikt-jeget forsker gjennom sine nedtegnelser nedtegne sin poetikk. Diktene starter gjerne slik: Jeg skriver...Jeg skriver ikke...men ett ansikt forflger meg/ kan ikke/ skrives bort.

(Han befinner seg i eksil i provinsen Gallia Narbonensis langt vekk(Gallia Narbonensis var en romersk provins i dagens Provence, Frankrike.) fra sin elskede by Ravenna - som ogs er en eksisterende by,( i Italia) ogs kalt Citta de Arte - kunstens by.

Her er savn, lengsel, men frst og fremst parafraser, kanskje p antikkens tragediediktning, Platons poetikk generelt? Eller Quintus Ennius, kanskje, som levde ca. 600 r tidligere? Alts ca. 300-200 f. kr. og ikke som vr helt adelsmannen 400 r e.kr.? Eller skal vi til Gaius Lucilius for finne forbildet til denne. Uansett er han frt i eksil av keiser Romulus Augustulus.(den lille keiseren) Og kanskje er denne poeten, og adelsmannen i eksil, bokas bde svake punkt, men ogs styrke? Avh. av hvordan man leser...jeg gr videre...inn i ntiden, og inn i en slags Tor Ulven hommage: Diktet "Bevegelser i marmor"

" yne uten lys
smilende lepper
av stein som smuldrer
munnen full av stv
bevegelse i marmor
ei ung navnls jente
som alltid vil danse
alltid st stille
men kanskje er hun
mer levende
enn han
som betrakter henne"

Adelsmannen og poetens endelikt(endedikt) hviler seg tungt mot et spyd:

"Sprsml hvilende p et spyd

Jeg hviler tungt p et spyd
her jeg str p muren i Narbo
ser ryken stige
fra enda en landsby i flammer
Vil jeg noensinne f se hjemmet mitt igjen?
Vil olivenlunden og vinmarkene vre aske?
Vil slavejentene mte meg i porten?
Vil biblioteket mitt vre brent ned?
Jeg vil ikke vre her"

Her er dikt for mennesker p flukt, i eksil, p vei bort eller hjem. Jeg opplever denne samlingen som et skrift(nedtegnelse) over livets mange avstander, og forsvinningspunkt.
Hvert dikt roper over en avgrunn - hvor dikteren str alene p den ene siden, og snn sett p alle sider. 
Eller som det heter i diktet "Asfaltulv"(hvor linjene til boktittelen er hentet fra): "Han ville lpe/ gjennom gatene/ snuse p alle lyktestolpene/ p trrne i parken/ kjenne lukta/ av en glemt skog/ smaken av regn/ fr drper faller/ ville blande seg/ med eimen av eksos/ p tunga"

Boka, og forfatterskapet til Rygh Sivertsen fortjener oppmerksomhet utover min raske gjennomlesning, og korte omtale her.

Vil avslutningsvis nevne at boka ogs er krydret med flere sitat fra Irlands store skald William Butler Yeats.(Nok en god sknad om bli lest!) Og gr i dialog med disse enten gjennom ekfraser,(f.eks. diktet "Hvil i fred") eller mer spontan drodling.("Slvpenger"som snakker med linjer fra Yeats dikt:" Sailing to Byzantium" fra 1927. Smakfullt. Som det heter i W.B.Yeats epigraf:

Cast a cold eye
On life, on death.
Horseman pass by!

(siste tre linjene fra diktet" Under Ben Bulben" fra 1939)


(3)


Humler i hyperbolet, eller meningen med hud
UNDER HUDEN
av Alina Gundersen 


Alina Gundersen (f. 1960 i Polen)
Det som slr meg ved frste gjennomlesning av Alina Gundersens diktbok "Under huden" er den hyppige bruken av idiomer, alts fraser, kjente vendinger: Under huden, for Guds skyld, vr deg selv, ikke kast det ut med badevannet, for evig og alltid, ved verdens ende, hp som aldri blekner....etc. Det trakk litt ned ved frste gjennomlesning, men falt mer p plass etterhvert, fltes motivert, og riktig, som gode diktkonklusjoner i flere av diktene.
Dette flotte diktet kan st som en vaskeseddel over samlinga:


"vask

jeg tar av meg kroppen
krller den sammen med sokkene
og legger dem til vask
morgenen etter
vil den ikke strekke seg ut
tankene ble hvitvasket
og den ene sokken
ble borte i den sorte hulen
i vaskemaskinen
poenget treffer hodet
med eplets tyngde
ikke alt kan vaskes
noe finner du aldri igjen"

Boka er illustrert med smakfulle illustrasjoner av Anne Valen Nss.Spesielt illustrasjonen p side 12, og diktet p side 13; "naken"

samsnakker og kompletterer hverandre p en sterk mte:


 

"det hjelper ikke vre redd
du kan pne ynene
kjenne p ansiktet du enn har
det snakker til deg fra glassbunnen
vinduet er en dyktig forflger
med hvert blikk vokser frykten
avsier dommen du ikke kan anke

du str fremdeles med ynene lukket
du ser best i mrket"

Dette er dikt om relasjoner, mann/kvinne, men her er ogs en hyllest til Lars Saabye Christensen " vre misunnelig" (kanskje med ref. til novellen "den misunnelige frisren"?)  - P mannskapslista str ogs Odyssevs, Mozart, Evridyke, Morfeus, madame Butterfly. Men her er frst og fremst "Jeg" og "Du".
Georg Trakl(1887-1914) meddelte oss om sine dikt" "man kan ikke meddele seg med dikt. Man kan over hodet ikke meddele seg"

Alina Gundersen meddeler sine observasjoner, flelser, tanker p en troverdig mte - noen ganger med idiomets hjelp, andre ganger rett fra egen verktykasse:

 

Men dikt er frst og fremst medlesning...og jeg har lest disse diktene slik:

"...hun nsker seg...en mann som
nr hun sier A
kan fylle henne
med resten av alfabetet" Boka er lest fra topp til - Og jeg gjenleser mer enn gjerne en annen gang.

 

Jeg har lest tre forskjellige bker. Gode leseopplevelser. Og ikke minst stort at det satses p lyrikk ogs utenfor "Fina Gatan" som IKEA engang kalte sine mbelhandler konkurrenter. For dette er bker som ikke fr den strste oppmerksomheten, den frste oppmerksomheten, dette er bker ein-stinger som meg ptar meg gleden og ansvaret for gjre kjent for et forhpentligvis, ikke ndvendigvis strre publikum, men vre til glede for noen f dedikerte. Denne omtalen er dedisert disse. Og med disse avsluttende ord, nrer jeg et hp om at forlaget vil fortsette satse p lyrikk, ja, endog p flere geoglyfer.
Det er forlegger Aage Andersens ambisjon, mer enn gi ut bker, skape et litterrt milj og mtested, arena for litteraturen i Sandefjord og omegn. Undertegnede nsker han, forfatterene og forlaget til lykke med jobben og visjonen.

Man kan ogs nr man frst har tatt turen innom forlaget Epos, ta en titt p den flotte romandebuten til Lise Lotte Steinwender, "Gjre seg virkelig"- Epos forlag 2015 - Omtalt her av bokblogger Beate Ellingsen: 

http://heartartpaintingandlyrics.blogspot.no/2016/04/gjre-seg-virkelig-av-liselotte_14.html


Mer om Forlaget her:
http://eposforlag.no/

 

 

 

Kjrlighetstapene


 


KJRLIGHETSTAPENE


Steinar av Oppstandelsen - eller poetens Ora et labora


"Kjrlighetstapene " er Steinar Opstads ttende diktbok.
Den er delt inn i 3 avd.: "Livet og diktet", "Diktet og livet" og "Kjrlighetspoetikk"
og disse dikt/livs/kjrlighetstapene skrives inn i ulike former som det mer trad. diktet, men ogs ved hjelp aforismer, og kortprosa.
Som motto for boka har forfatteren valgt en aforisme av E.M.Cioran:
"Nr trene engang er oppbrukt/ forsvinner ogs trangen til Gud "

poesiens forbannelse og gave


Det dreier seg sledes om kjrlighet, og tvil, smerte og trer, men ogs f.eks. om vre midtveis i livet: "den mildheten som inntreffer midtveis i livet har sin/ grunn i en livssorg, en slik som overskygger alle andre/ sorger. Men den som srger over sin ensomhet uten / forbitres kan f poesiens forbannelse og gave"
Og det er mye metadiktning, og aforistiske utsagn om hva et dikt/en dikter er/ikke er i denne boka:
"En dikter kan ikke vre et unnvikende menneske"
"En dikter m ha erfart seg selv som begge kjnn"
"En poet m ha et minimum av bondevett, for nr ndeligheten tar over, fordunster kunsten." sier han p side 49, og gr rett i bingen nederst p samme side:" Poeten er som grisen, lett stresse"

Isolert lest, hres ikke dette ut som annet enn umotivert babbel, men ved noen gjennomlesninger aner man at diktene/dikteren" frer en indre samtale med seg selv, som det er viktig holde styr p"(hvilket er et Pascal sitat han bruker i diktet p side14.) Og at disse aforismene samtaler med hverandre som kontrapunkt, eller utfyllelser. Videre:
"Nr jeg dagdrmmer tenker jeg p meg selv som en/ arbeidssom og tankefull Benediktinermunk. Om jeg/ bare fikk hete Steinar av Oppstandelsen. Ora et labora/ skal det st skrevet i min sjels vesle bok"(Ora et labora: Be, og arbeide)

 

"Hvordan forvandle tomhet til Gud/


Temaet/motivet den fravrende Gud, kjenner jeg srlig fra R.S. Thomas, og det underskes om ikke grundig, s belyses det i flere dikt i "Kjrlighetstapene".
"I perioder har jeg fornektet alt og mistet s vel/
poesien som politikken av syne. Jeg har vrt besatt av/
Gud som fravr, ikke som lyset som gjr hvert mltid/
synlig. Diktene har lidd under dette slik feilernrte/
unger lider."


Eller kan man lese det som kjrligheten som fravr?


luard skriver at det fins en fugl strre enn vinden./
Men livet har lrt meg at s fort det kommer tre eller/
fire andre fugler flyvende//
s blir vinden igjen den strste.


Og er kanskje disse strrelsene Kjrligheten og Gud er den samme?:


"Hvordan forvandle tomhet til Gud/
Eller Gud til en omvendt kuppel..."
spr han i diktet "Under en omvendt himmel"
Ogs kjrligheten er et offer, eller man fr sorgen p kjpet:
I samlingen "Avhymninger", sier han det slik:

"I mangel av sjel har vi ikke hender
rekke hverandre
bare kropper overgi
Og den sorgen som skyldes
lengsel, fins ikke, bare begjr
og hver natt finner vi nye kropper"
(2. strofe av diktet SNNER OG DTRE fra "Avhymninger" - Kolon forlag 2009)

I "Kjrlighetstapene" sier han det slik:
"Nr noen stiller meg det ublu sprsmlet om jeg tror/ p Gud, kan jeg bli like forlegen som nr noen spr/ om jeg har en kjreste. Tvilen utgjr halve meg, men/ den har aldri latt meg i stikken p en slik mte at den/ har hindret meg i forelske meg eller elske en/ annen dypt."
"
Og videre hvordan gikk det med trene?:
"Kunne jeg grte ville jeg ogs f sove, tenker jeg./ Men jeg fr hverken til grte eller sove. En gang var vi/ sm som knyttenever i vre mdres liv. // s la meg f sprenge meg gjennom til den dype/svnens natt der blodet er rdt, og der trene str i/ de levendes yne, som knopper av gravmyrt om vren"

 

 G ikke til nattverden med diktene dine

Jeg avslutter med mer litt mer tap av kjrlighet:
"Nr jeg skriver til ham at jeg savner ham kjennes det/ som at jeg allerede har sagt det jeg frykter mest si/ nemlig at jeg elsker ham. Men formulere savnet av/ fr hpet om ham er antagelig mer forsonlig i/ hans rer enn om jeg sier rett ut at jeg elsker ham."

Og en aforisme helt p tampen som kanskje svarer diktet p side 55("Under en omvendt himmel") hvor det str lese: "Kjre, Gud forby meg skrive bnner/ som lyder som dikt/ der jeg str i huset de sier er ditt"
Aforismen, som lyder nrmest som et bud, formaner: "G ikke til nattverden med diktene dine, men legg/ dem fra deg hjemme. Fremfor alteret skal du betro/ Den skjulte dine innerste anliggender, de ikke engang/ diktet kan gi en hvelig form."


Konklusjon: Jeg lovpriser ikke alle aforismene, eller kjper helt deres ndvendige plass i denne samlingen, likevel leseopplevelsen denne diktsamlingen i gjennom har vrt srdeles god. Snn apropos eller noe slikt: Steinar Opstad debuterte for 20 r siden med den sterke samlingen "Tavler og bud"(Kolon forlag - 1996), og jeg ser virkelig fram til mannens 9. symfoni. Kommer n i det 20. r underet?

 

 

 


 

 

 

Lrdagsdikt


 

 

HELSEMINISTERENS INNLEGG INNEHOLDT EN FIN BLANDING AV FAKTA

Eller: Om brste stev av etablerte sannheter.

 

En lesning av "Lrdagsdikt" fjerde Volum, av Per "Polo" Larsen

Per Larsen, aka Polo, har gitt ut 5 diktbker. Bortsett fra den andre(2008), med tittelen: "Noe snt..." er alle titlet: "Lrdagsdikt" og et volum nummer - den siste heter derfor: Lrdagsdikt - fjerde volum.(LC forlag - 2015)

Jeg pner med et dikt fra "Lrdagsdikt" frste volum(forlaget Lille mne-2005)

TO M MAN VRE

 

Det eneste
de hadde
til felles var
at de var
like mange

 

Larsens bker har mye til felles med...Larsens egne bker.

Nr jeg leser de 5 bkene, ser jeg spor fra tekster av Fredrik Stabel, Poul Srensen("Barske Brnerim"), Peter Herman Wessel, Ernst Orvil, Nils-Fredrik Nielsen, Dikter Arild, og Jan Erik Vold. Jodda, men dette er frst og fremst Per Larsen selv, og det er fornyelig lese Larsen, gy. Dog som det heter hos en av hans inspiratorer:
"den som kun tager sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, han og hun, har faktisk fattet begge dele drligt"
Det er selvflgelig Piet Hein, som har sagt dette i en av sine mange Gruk(En hybrid av grin og suk?)
Som Hein, gir Larsens nye bok, som hans forrige utgivelser, et skjevt blikk p etablerte sannheter, og fr oss til se disse p en ny mte. 


Historien om undraren Pr

Han var fremoverlent og proaktiv
hadde et nydelig hjem og et spennende liv


fr han blei hekta p hester
i form av gambling og ville fester


og snn blei livet til undraren Pr
undraren Pr frn Kjpmannskjr

*


Her er dikt p bokml, nynorsk, trndersk, svensk, svorsk, frognersk, wildenveyskt, her er nonsensdikt, og aforismer, fabler, naivismer, dypere erkjennelsesdikt, sentrallyrikk, postmodernisme("om post og tradisjoner/og rasjonalisering/ av landets posthndtering"), de fleste diktene gr p rim, noen gr p skolemedisin("Legen leger alle sr"), noen dikt er ikke korte, men de flest er det, og noen er veldig korte:


Finangst
 

Det er altfor mange som gr rundt og bedriver bank.

*

Stamina
 

Han holdt sammen
i tjue r.

*

Nyttrsaften
Vinstra 2014


Du ska itte
tr i glaset

*

Epilog

Han drakk seg
stille tilbake

*

Takk til undreren Per, for noen gode timer med forunderlig seris nonsens, livsvisdom, paradokser, ordspill, tankevekkende kontraster, eller som selv han har sagt det et annet sted(i andre Volum, og diktet "Politikk"): "P gangen/ kjenner man andre." I disse bkene ER det mye gjenkjennelig.

"Heldig er den i livet
som finner en bibliotekar..."(Per Larsen)

Og heldig er den i livet som har en god bok holde i hnda. Dette er en slik
god bok!

PS! 

I flere r var "Lrdagsdiktet" et begrep, for ikke si en institusjon i norsk lyrikk via Dagbladets diktspalte p lrdager(illustrert av selveste Gsta Hammarlund, og med redaktrer som Gunnar Larsen, og Simen Skjnsberg)

Per Larsen har med sine 5 bker brstet stv av denne og andre institusjoner, ord, og gammelmodige begrep.

 

Anbefa-
LES!

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

  Ingen av oss er borte

 


 


 

 

FRA GRUSVEIEN HRES SKRITT SOM HOLDER SEG BORTE

 

En lesning av Kjell Ivar Sandviks "Ingen av oss er borte" Dikt (Vigmostad og Bjrke-2015)

Kjell Ivar Sandvik(f.1962), er far, og seniorrdgiver i Riksrevisjonen. Dette er hans 4. utgivelse, men 3. diktbok. Han har ogs gjendiktet Bob Dylan("En vei til din dr" Wigestrand forlag - 2004)
Frsteinntrykk: Dette er viktige dikt, vektige dikt:

Diktsamlinga er delt i tre avdelinger, med henh.vis 17 + 31 + 17 dikt, alts 65 totalt. Eller alts en diktbok som vil si mye, og som for det meste oppfyller den ambisjonen.
Det starter med "INNRMMELSER" En slags surrealisme over egen poetikk: ...innrmmer/ at jeg vil erstatte
puslespillbitene som passer/ med brikker ingen har tenkt p...


Sandvik befolker diktene sine med subjekter/karakterer som
den forykte engelen, dronningen, dvergelefantmenn, tordendommeren, erkeengelen, en fransiskanermunk, sigynerkongen, en gtefull faen, ordflomterapeuter, apetryner, tvillingsstre, tvillingbror, en smpratende boms, en mann med skakt ansikt - og de fleste befinner seg i frste avd. av boka.
Men ogs Savnet/og Aleneheten i savnet, tiltaler den stillfarende poeten Sandvik, tiltaler han med Alenehetens tomhet og smerte.

I diktet "Alene" formulerer han tiltalen slik:
Jenta er jord/ Jorda dekket av gress/og visnet rsslyng// Fra grusveien hres skritt/ som holder seg borte
Dette er s grssende enkelt, og samtidig s eksistensielt sterkt formulert at det svir.


I diktet, "JOURNAL" reiser kroppen minnet noen sprsml, tanker:

 

Langsomt la armen din
halsen rundt meg

det lange hret
brakk i alle hjrner

fr resten av kroppen
forsvant inn i hodet


S kom regnet
og det ville lyset

ut av ynene


S vridd, s godt sett, at jeg m lese det en rekke ganger, med stadig nye takknemlige forstelser i lesningen.
Boka velger et stille dikt, et stille dikt om tid, og dette velge det som betyr noe her i livet, mens det enn er tid
som baksidedikt, og kanskje derfor som en vignett over samlingen?:


BEGYNNELSE

Tenker du p noe, spurte jeg
mot slutten av vrt frste mte
da hun plutselig ble s stille
P tida, sa hun, som renner ut
fordi det snart er natt, og
hvorfor m du hjem til ingen?


Jeg stopper opp ved karakteren "dronningen" i den nye boka, og gr tilbake til den frste boka til Sandvik:
"Alternativt forlate hverandre" : Jeg tenker p den svarte dronningen/ som gr ved min side, det hun sa/ om at lydene av unge liv/ som gr i vasken/ overdver alt...og hopper frem til diktet DRONNINGEN i "Ingen av oss er borte" : Jeg vil synge om hvordan dronningen/ kom til makten/ til du kjenner i ryggmargen/ hva erobring er...og fra sistestrofa: To centimeter over/ svevde jeg ved hennes side, den gangen/ ingen ante at vi var fortapt


Bortsett fra at Sandvik sprklig har forflyttet seg fra svart til sort, og kanskje skyldes dette en refleksjon rundt sprklig klang,
mer enn sosiolektiske forhold etc.? For ved gjennomlesningen av hans samlede, gjenkjennes et srpreg:
Her har vi en forfatter med et gjerrig utvalg av ord, bevisste valg av konnotasjoner, og klanger.

INSOMNIA

Hun som ikke er her, griper hnda mi
og hvisker: Fr du ikke sove
du heller, Pappa?

med f ord griper dikteren/diktet om leserens skjre hjerte, et sterkt dikt, rent emosjonelt, men ogs svrt fortettet dikterisk, og uhyre presist
om det universelt store ved dette lille yeblikket som mange av oss har kjent p.


"Alene Er Du Ingenting" sier ystein Wingaard Wolf.
Kjell Ivar Sandvik svarer: Ingen av oss er borte.
Andre diktere jeg tenker p underveis i boka er s vidt forskjellige som: 
Tom Waits, Bob Dylan, Kjell Heggelund, Rune Christiansen, og Terje Dragseth. Nr det gjelder sistnevnte skriver denne slik:


BREV


Gi meg
et hvilket
som helst
kjrtegn!


Terje Dragseth "Offerfesten"(1980)

 

I diktet GLIPE INN(fra avd. 2) dikter Sandvik rundt dette utg. pkt slik:


Snart skal et hvilket som helst kjrtegn
minne oss om at ingen av oss er borte
fordi om ryggene har sltt seg
sammen med hver sin vegg

Nr Sandvik formulerer sitt savn, kjennes det ut som savn - det vitner om evne, vilje, og teft til velge sine ord ,balansere linjene, selvkritisk, og med ambisjoner om skape gode dikt.


Avslutningen lover i s mte godt for en fortsettelse, her er hp, og resignasjon, i en syntese av NOK
et godt dikt:


Noe i meg snur seg etter deg
selv om du er borte
og jeg inntil en annen
har nok med ikke skulle
andre steder


Konklusjon: Dette er en samling, jeg ser fram til lese om igjen - Likevel: Jeg ville sett diktet FLTE fra avd. 1, flyttet til avd 2.
motsatt vei ville jeg helst lest ; GUTTER, samt TALKING RAGNAR RETT OVER GATA BLUES flyttet til avd.1. For f en noe mer jevn samling.

For det var fra frste til siste linje i avd 2 og 3, at denne samlingen virkelig tiltalte meg(talte til meg)
men redaksjonen er avsluttet, toget har gtt,
flta er trukket p land
s jeg setter boka p plass i hylla ved siden av poetens to andre flotte diktbker, og
nikker svrt fornyd, og anerkjennende, ogs til denne.

 


Lest og omtalt 21/11-15

Jan I.Srensen

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller frste innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget fr.

Trenger du litt starthjelp finner du vre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vr engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
nsker du gjre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjr det lettere finne innlegg om akkurat det temaet du sker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vrt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkr for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

N som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vr dog oppmerksom p at det alltid m vre minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Nr du skal logge inn neste gang kan du gjre det fra vr forside p http://blogg.no/.

 

Vi hper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkr | om oss | kontakt oss | infobloggen

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits